Literackie herstorie na Światowy Dzień Książki

Zainteresowania festiwalu Feminatywy Polsko-Ukraińskiej i nas samych krążą wokół herstorii, literatury kobiet, o kobietach i dla kobiet. Dlatego w dniu Światowego Dnia Książki o tę właśnie literaturę zapytałyśmy wspaniałe pisarki, publicystki, działaczki społeczne, kulturoznawczynie, historyczki sztuki – kobiety, które są nam bliskie.

Jakie tytuły wywarły na nich największe wrażenie, a które uznają za istotne z perspektywy feministycznej i własnych przeżyć. W poleceniach znajdą się zarówno książki o sztuce i twórczyniach-kobietach, publikacje z zakresu krytyki artystycznej, powieści, literatura faktu czy pozycje biograficzne.

Marta FrejPoleca: 120 twarzy Marty Frej, ilustracje: Marta Frej

Skromna już byłam, dlatego dziś polecam album z moimi grafikami. Grey był wymyślony po to, żeby spełniać marzenia kobiet, a ja jestem prawdziwa i spełniam swoje marzenia sama, do czego Was serdecznie namawiam.

Zdjęcie Marty Frej ze swoją książką 120 twarzy Marty Frej.
Marta Frej

Marta Frej

malarka, ilustratorka, aktywistka, prezeska fundacji Kulturoholizm. Ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Za działalność artystyczną zaangażowaną w obronę równości płci i praw kobiet została wyróżniona nagrodą Okulary Równości 2015, przyznawaną przez Fundację im. I. Jarugi-Nowackiej. Laureatka nagrody O!lśnienia roku 2017 w kategorii: sztuka. Wraz z Agnieszką Graff wydała w 2015 r. książkę Memy i grafy. Dżender, kasa i seks, a w ubiegłym roku powstał jej komiks Dromaderki. Najbardziej popularne prace to grafiki z tekstami ilustrujące współczesne życie kobiet w Polsce. Prace, które przybrały formę obrazów, były wystawiane w różnych galeriach w całej Polsce. Obecnie współpracuje z tygodnikiem Polityka i z Wysokimi Obcasami.

Sylwia Chutnik poleca: Dziewczyna, kobieta, inna, Bernardine Evaristo

Wreszcie przeczytałam powieść, w której mogę się przejrzeć. Tekst, który dotyka zmian od lat dziejących się na naszych oczach. Bohaterki i bohaterowie zadają pytania o tożsamość psychoseksualną, toczą dyskusje – również ze sobą – o współczesne modele płci. Queerują siebie i otoczenie, aby poczuć się na miejscu. Herstorie „dziewczyn, kobiet i innych” są przy tym wciągające i intersekcjonalne, czyli dotyczące również pochodzenia, klasy społecznej, doświadczeń życiowych i koloru skóry. Pokazują, że wiele czynników ma wpływ na nasze życie.

Zdjęcie Sylwi Chutnik - pisarki, publicystki, działaczki społecznej.
Sylwia Chutnik

Sylwia Chutnik

doktorka nauk humanistycznych, z wykształcenia kulturoznawczyni, absolwentka Gender Studies na UW. Pisarka, publicystka, działaczka społeczna i promotorka czytelnictwa. Członkini Związku Literatów Polskich i Stowarzyszenia Unia Literacka. Kuratorka festiwali i inicjatyw literackich (Międzynarodowy Festiwal Literacki Apostrof, Kawiarnia Literacka OFF Festival). Felietonistka Polityki;, Pani, Wysokich Obcasów, Gazety Stołecznej i wielu portali internetowych. Współprowadziła programy literackie Cappuccino z książką i Zapomniani – odzyskani w TVP Kultura oraz Barłóg literacki. Jej teksty ukazały się w książkach zbiorowych oraz w wielu katalogach do wystaw sztuki współczesnej i programach teatralnych (między innymi Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Galeria Bunkier Sztuki, Muzeum Nobla w Sztokholmie). Jej teksty naukowe znalazły się w ponad 20 opracowaniach i książkach zbiorowych.

Anna Łazar poleca

Wyrosłam w rodzinie silnych kobiet. Jeden dziadek zginął w czasie wojny, drugi tuż po, ojciec też szybko zmarł. Mam nadzieję, że to nie dlatego nie miałam wpojonego zwyczaju, że mężczyzna w czymś pomoże, coś mi ułatwi, albo coś za mnie zrobi. Tym bardziej, że podejmie w moim imieniu decyzję. Podobnie miała moja matka, babki, prababki i praprababki. Szłyśmy samodzielne i równe, może trochę osamotnione. Książki o feminizmie zaczęłam czytać na studiach. Bardzo ważne było dla mnie pisarstwo Marii Janion, która ujawniała duszące schematy polskiej kultury, pochłaniałam książki dotyczące sztuki – Lindy Nochlin, „Dlaczego nie było wielkich artystek”, czy Lyndy Nead „Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność”, zaczynających wtedy polskich krytyczek Agaty Jakubowskiej, czy Izabeli Kowalczyk. Ale to „Podziemie kobiet” mną wstrząsnęło. Shana Penn pokazała, że mimo iż działanie, strajki, pomysły i wybory kobiet zadecydowały o sukcesie opozycji, to potem nie tylko nie miały udziału w decydowaniu o kształcie państwa, ale zostały całkowicie usunięte nawet z decydowania o własnym ciele i zdrowiu. Przy Okrągłym Stole znalazło się więcej reprezentantów kleru, niż kobiet, było ich bowiem tylko dwie. To ta książka stworzyła podwaliny do performance delegowanego Anny Baumgart „Stół Kobiet” w Muzeum Zofii i Wacława Nałkowskich Stół kobiet (muzeumnalkowskich.pl).

Zdjęcie Anny Łazar.
Anna Łazar

Anna Łazar

realizuje projekty, kuratoruje i pisze teksty wokół kultury współczesnej. Pracowała w dziedzinie dyplomacji publicznej polskich NGO oraz w MSZ jako wicedyrektorka i p.o. dyrektora w Instytutach Polskich w Kijowie (2008-2014) i w Sankt-Petersburgu (2015-2018). Redaktorka pisma o sztuce współczesnej Sekcja i numerów tematycznych wschodnioeuropejskich pism literackich Krytyka (UA), Zviezda (RU). Wykładała w Instytucie Kultury Polskiej UW (2007-2008), obecnie w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk (2019-2020) i na Gender Studies Instytutu Badań Literackich PAN. Publikowała m.in. w Czas kultury, Herito , Blok, Szum, Tygodnik Powszechny, Wieści Podwarszawskie. Stale współpracuje z Czasem Literatury, członkini redakcji Nowej Europy Wschodniej.

Małgorzata Rejmer poleca: O tym się nie mówi Emilie Pine, wyd. Cyranka

O tym się nie mówi, ale wszystkie tym żyjemy. Problemami naszych ciał, kompleksami, słabościami, niespełnieniami. Emilie Pine jest jak koleżanka, która mówi: teraz opowiem ci wszystko, żebyś poczuła, że jestem twoim lustrem. Miesiączkowanie, wypaczony obraz ciała, autodestrukcja, kolejne próby zajścia w ciążę, poronienie, rozpacz, a wreszcie – akceptacja wszystkiego, czego nie możemy zmienić. Także samej siebie. To niepozorna, wielka książka o tym, jak na gruzach słabości, lęków, pragnień i osamotnienia budować własną siłę. Wszystkie to znamy, a teraz uczymy się o tym mówić.

Zdjęcie Małgorzaty Rejmer - pisarki.
Małgorzata Rejmer

Małgorzata Rejmer

pisarka, absolwentka studiów kulturoznawczych w ramach MISH UW. W 2009 wydała powieść Toksymia, za którą otrzymała nominacje do Nagrody Literackiej Gdynia i Nagrody Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek. W 2013 roku opublikowała zbiór reportaży Bukareszt. Kurz i krew, za który otrzymała Nagrodę Newsweeka im. Teresy Torańskiej, Nagrodę Literacką dla Autorki Gryfia oraz Gwarancję Kultury TVP Kultura. Była także nominowana do Nagrody Literackiej Nike, Paszportu Polityki i Nagrody im. Beaty Pawlak. Za swoją trzecią książkę Błoto słodsze niż miód otrzymała Paszport Polityki.

Karolina Dzimira-Zarzycka poleca: Służące do wszystkiego Joanny Kuciel-Frydryszak

W 1918 roku w Polsce było ćwierć miliona służących, z czego niemal 96% stanowiły kobiety – niezbędne, ale niewidzialne „białe niewolnice”. Jak żyły, pracowały, odpoczywały? Aż trudno uwierzyć, że tak mało wiemy o tak dużej części społeczeństwa. W Służących do wszystkiego Joanna Kuciel-Frydryszak sięga po dawną prasę, wspomnienia, przedwojenne poradniki, by wydobyć je z zapomnienia (Wydawnictwo Marginesy, Warszawa 2018).

Zdjęcie kobiety siedzącej na fotelu z książką.
Karolina Dzimira-Zarzycka

Karolina Dzimira-Zarzycka

absolwentka historii sztuki oraz polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim. Zainteresowana przede wszystkim sztuką od XIX wieku do współczesności oraz historią kobiet. Pisze m.in. dla portali Culture.pl i Historia:poszukaj, prowadzi także projekt popularnonaukowy Prenumeratorka (poświęcony dawnej prasie kobiecej w Polsce), zainicjowany w 2020 roku w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”. Obecnie przygotowuje biografię Marii Dulębianki, która ukaże się nakładem Wydawnictwa Marginesy.