Nowy cyrk, czyli jaki?

Dlaczego współcześnie organizatorzy festiwali plenerowych, w których cyrk gra pierwsze skrzypce konsekwentnie używają określenia nowy cyrk? Co oznacza przymiotnik nowy w tym kontekście? W którym momencie narodziło się nowe, a przestało istnieć czy zdezaktualizowało się stare i czy rzeczywiście zjawisko cyrku tradycyjnego zostało wyparte przez nowy cyrk?

Nowy cyrk a tradycyjny

Nowy cyrk powstał we Francji jako młoda i autonomiczna dziedzina sztuk performatywnych. Łączy techniki cyrkowe z innymi dyscyplinami sztuk widowiskowych, takimi jak taniec, taniec współczesny, teatr, muzyka czy sztuki wizualne. Dysponuje dzięki temu szerokim spektrum możliwości. Z historycznego punktu widzenia, nowa dyscyplina narodziła się we Francji w latach 70. XX wieku i była odpowiedzią na kryzys cyrku tradycyjnego. Nowy cyrk jest zjawiskiem różnorodnym, ale można w jego obrębie wyróżnić pewne stałe elementy, z których są budowane nowocyrkowe pokazy:

  • Twórcy nowocyrkowi opowiadają historie. Używają w tym celu różnych technik cyrkowych, środków przekazu i metafor.
  • Większość zespołów cyrkowych nie wykorzystuje zwierząt w swych pokazach. Tresura zwierząt to domena cyrku tradycyjnego.
  • W nowym cyrku najwyższy poziom wykonania akrobacji, figury czy skomplikowanego układu odgrywa drugorzędną rolę.

Nowy cyrk rezygnuje z:

  • okrągłej areny,
  • pokazów opartych na seriach numerów, które nie mają ze sobą logicznego powiązania,
  • typowej estetyki cyrkowej (cekiny, intensywna czerwień itp.).

Jak doszło do zmiany?

Zanim nastąpił kryzys, tradycyjny cyrk wzbudzał silne emocje – z jednej strony ukazywał artystów-akrobatów przekraczających granice własnych ciał, dawał możliwość obcowania z egzotycznymi zwierzętami czy ludnością rdzenną z różnych części świata w czasach, gdy podróże w dalekie kraje nie były tak powszechne. Przyjazd grupy cyrkowej do miasteczka był wielkim wydarzeniem, ponieważ dawał możliwość zobaczenia na własne oczy i obcowania z tym, co nigdy wcześniej nie było widziane, był swoistym oknem na świat.


Wraz z przeniesieniem się cyrków z budynków pod namioty, powstało wiele nowych trup, podróżujących po miastach i wsiach, starających się przyciągnąć publiczność. Poziomy artystyczne poszczególnych grup cyrkowych znacznie się różniły między sobą i nie zawsze techniki cyrkowe były głównym elementem ich widowisk. Często pokazy przypominały raczej galerię osobliwości, bo prezentowano podczas nich bliźnięta syjamskie, karłów, ludzi z deformacjami i wiele innych fascynujących ówczesne społeczeństwo anomalii.


Z czasem zaczęły następować zmiany społeczno-ekonomiczne. Podróże stawały się coraz bardziej powszechne, a dzięki postępowi technicznemu, ludzie zyskali dostęp do kinematografii, telewizji, radia. Na tle tych zmian, cyrk przestawał być popularnym źródłem informacji o nowinkach i sensacjach. Istotne w kontekście zbliżającego się kryzysu tradycyjnego cyrku, była również zmiana w podejściu do ochrony przyrody i tresury zwierząt. Przemiany społeczne pociągnęły również za sobą zmiany w sposobie spędzania wolnego czasu – prywatne aktywności zaczęły wypierać te wspólnotowe jak jarmarki, wydarzenia kościelne czy wiejskie. To wszystko, wraz z potężnymi kosztami utrzymania grup cyrkowych, wysokimi cenami transportu, a także odejściem ze sceny wielu cyrkowych gwiazd, w tym również zamknięciem z powodu bankructwa najbardziej prestiżowego cyrku epoki Jean-Richard w 1978 roku, musiało doprowadzić do przełomu.


Będąc świadkiem zmian, działających na niekorzyść cyrku, Francja wraz z artystami związanymi z tradycyjnym cyrkiem, rozpoczyna nową politykę, mającą na celu wsparcie wieloletniej tradycji sztuk cyrkowych. W ten sposób powstają pierwsze wyższe szkoły cyrkowe, dające tej dziedzinie wsparcie instytucjonalne i programowe. Jeszcze w dekadzie lat 70. XX wieku powstają pierwsze cyrkowe festiwale. Od tej pory, cyrk zyskuje przydomek nowy.

Ewolucja nowego cyrku

Do dziś we Francji używa się określenia cirque nouveau w odniesieniu do okresu pomiędzy latami siedemdziesiątymi a dziewięćdziesiątymi, w którym nastąpiła cyrkowa transformacja. Nowy cyrk stał się częścią dziedzictwa kulturowego Francji i szybko po powstaniu, rozprzestrzenił się w państwach pokrewnych kulturowo i geograficznie, takich jak Hiszpania, Szwajcaria, Belgia, Holandia, Wielka Brytania, następnie w latach 90. Pojawił się w Skandynawii, a w pierwszej dekadzie 2000 roku pojawił się również w państwach Europy Środkowej. Nietypowe i interesujące odmiany sztuk nowocyrkowych powstają w Australii, Afryce i Ameryce Południowej.

Artykuł powstał na podstawie opracowania „Cyrk w świecie widowisk”, red. Grzegorz Kondrasiuk:

Grzegorz Kondrasiuk, O cyrku w świecie widowisk [w:] „Cyrk w świecie widowisk”, red. Grzegorz Kondrasiuk.

Ondřej Cihlář, Od cyrku tradycyjnego do współczesnego O cyrku w świecie widowisk, [w:] „Cyrk w świecie widowisk”, red. Grzegorz Kondrasiuk.