Polsko-ukraińskie sąsiedztwo w perspektywie globalnej

Film z serwisu YouTube, nagranie z pierwszego panelu, drugiej edycji festiwalu Feminatywa.

Spis treści

  1. Otwarcie drugiej edycji Festiwalu
  2. Co nowego w tym roku?
  3. Szczegóły spotkania
  4. Panelistki

Зміст

  1. Записи
  2. Польсько-українське сусідство у глобальній перспективі
  3. Подробиці зустрічі
  4. Панелісти

Otwarcie drugiej edycji Festiwalu

Zapraszamy na panel otwierający Festiwal Feminatywa Polsko-Ukraińska w 2021 roku! Już po raz drugi zajmiemy należne nam miejsce przy stole i zabierzemy głos w ważnych sprawach, zarówno dla nas, jak i naszych wschodnich sąsiadek. Do dyskusji na interesujące nas tematy zaprosimy pisarki, publicystki, polityczki, krytyczki czy artystki, które nie tylko podzielą się z nami własnymi przeżyciami i obserwacjami, ale także poruszane problemy przeanalizują z perspektywy doświadczeń zbiorowych.

Co nowego w tym roku?

W tym roku dosłownie zasiądziemy przy wspólnym, polsko-ukraińskim stole, druga edycja festiwalu odbędzie się bowiem w formule hybrydowej – stacjonarnie i online. Z naszymi gościniami spotkamy się w różnych miejscach we Wrocławiu: na tarasie Concordii (Wyspa Słodowa), na dziedzińcu Zakładu Narodowego im. Ossolińskich oraz Arsenału Miejskiego, a także w Mediatece, a wszystkie panele będą transmitowane w mediach społecznościowych Feminatywy oraz jej partnerek i partnerów w języku polskim i ukraińskim.

Na wszystkie panele w ramach festiwalu wstęp jest bezpłatny, ale należy zgłosić swój udział wypełniając formularz dostępny poniżej.

Szczegóły spotkania

Ikona Termin: 20 sierpnia 2021, godz. 18:00
Ikona Miejsce: Concordia Design Wrocław, Wyspa Słodowa 7
Ikona Temat spotkania: Polsko-ukraińskie sąsiedztwo w perspektywie globalnej
Ikona Wstęp: bezpłatny, obowiązują zapisy przez formularz znajdujący się poniżej.

Rozmowa z okazji 30. lecia Niepodległości Ukrainy to okazja szczególna, godzi się, aby zawierała podsumowania i plany na przyszłość. W pierwszej części postaramy się wyłonić wydarzenia /procesy, które były kluczowe dla trzydziestolecia polsko-ukraińskich stosunków.

W drugiej części zastanowimy się czy spory o przeszłość jako najbardziej eksponowana scena teatru polsko-ukraińskich kontaktów pomagają nam lepiej zrozumieć otaczającą rzeczywistość, za której składową proponujemy uznać globalne wyzwania stojące przed regionem, takie jak katastrofa klimatyczna, długotrwałe konsekwencje transformacji ustrojowej (w tym migracja, prawa kobiet i prawa pracownicze).

Część trzecią i podsumowanie poświęcimy na określenie najważniejszych pól współpracy, które rysują się przed naszymi państwami w kontekście rozszerzających się relacji ludzkich i komunikacyjnych, migracji z Ukrainy, z Polski. Przywołamy także kontekst Unii Europejskiej i Rosji.

Panelistki

  • Mariya Hurska (Марія Гурська) UA – ekspertka ds. mediów, prezenterka telewizyjna, menedżerka kultury.
  • Olena Styazhkina (Олена Стяжкіна) UA – pisarka, historyczka (doktorka nauk historycznych, profesorka).
  • Bianka Zalewska PL – reporterka pracująca dla TVN Discovery oraz współpracująca z ukraińską telewizją Espreso TV.
  • Bogumiła Berdychowska PL – publicystka, akademiczka specjalizująca się w historii Ukrainy i stosunkach polsko-ukraińskich.
  • Rozmowę poprowadzi Anna Łazar

Mariya Hurska

Ekspertka ds. mediów, prezenterka telewizyjna, menedżerka kultury. Ukraińska dziennikarka, dyrektorka programowa kanału Espresso TV, współprowadząca programu Sobotni Klub Polityczny z Witalijem Portnikowem, organizatorka międzynarodowych wydarzeń kulturalnych istotnych dla dialogu polsko-ukraińskiego, m.in. producentka preprodukcji (opracowanie scenariusza, teaser, międzynarodowa prezentacja na Berlinale) projektu filmu o wybitnym Polaku, Homerze z Huculszczyzny i autorze „Na wysokiej połoninie” Stanisławie Vincenzie (film w przygotowaniu, zdjęcia planowane na 2022 r.); uczestniczka zespołu ukraińskich i polskich naukowców zajmujących się opracowaniem koncepcji Centrum Dialogu Międzykulturowego im. Stanisława Vincenza, organizatorka wystaw, prezentacji na temat wspólnej historii i dialogu we współpracy z fundacją „Wolność i domokracja”.

Od 2013 roku pracuje jako dziennikarka, prezenterka telewizyjna i menedżerka ogólnoukraińskiego kanału telewizyjnego Espresso powstałego podczas Majdanu. W każdy poniedziałek podsumowuje wydarzenia w kraju w 2-godzinnym talk show „Tydzień z Marią Gurską” NA ŻYWO z gośćmi studia – liderami partii politycznych, członkami ukraińskiego parlamentu, ministrami, ekspertami politycznymi i liderami różnych dziedzin.

Portret kobiety patrzącej w obiektyw - Mariya Hurska.
Mariya Hurska

Olena Styazhkina

Pisarka, historyczka (doktorka nauk historycznych, profesorka). Urodziła się w Doniecku. Pracowała w Donieckim Uniwersytecie Narodowym. W związku z agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę i okupacją części obwodu donieckiego przeniosła się do Kijowa. Obecnie pracuje w Instytucie Historii Narodowej Akademii Nauk Ukrainy (czołowa badaczka Zakładu Historii Ukrainy drugiej połowy XX wieku). Członkini ukraińskiego PEN. Współzałożycielka ruchu społecznego „Deocupation. Powrót. Edukacja”.
Autorka wielu książek prozatorskich i monografii historycznych, m.in. Kobiety w dziejach kultury ukraińskiej drugiej połowy XX wieku (Women in the history of Ukrainian Culture in the second half of the 20th century), Piętno okupacji: sowieckie kobiety w samoocenie lat 40. (Stigma of Occupation: Soviet women in self-vision of 1940-s.), Ludzie ujemni: ukarani przez przestrzeń (Minus people: punished by the space), Śmierć Lwa Cecila miała sens (Lion Sesil’s death had sense)

Portret kobiety patrzącej w obiektyw - Oleny Styazhkiny.
Olena Styazhkina

Bianka Zalewska

Reporterka pracująca dla TVN Discovery oraz współpracująca z ukraińską telewizją Espreso TV. Wcześniej kierowniczka produkcji, reporterka i tłumaczka w innych stacjach telewizyjnych. Z wykształcenia prawniczka. Od pierwszych dni Euromajdanu relacjonowała wydarzenia związane z rewolucją w Ukrainie. Po rozpoczęciu wojny na Donbasie przebywała jako reporterka na pierwszej linii frontu. W 2014 roku została ciężko ranna w obwodzie ługańskim. Autorka reportaży i filmów dokumentalnych z wielu zapalnych miejsc na świecie, w tym z Syrii oraz Iraku, gdzie przebywała z Kurdyjkami walczącymi z ISIS. Odznaczona Orderem Księżnej Olgi III Klasy przez prezydenta Ukrainy Petra Poroszenkę.

Zdjęcie Bianki Zalewskiej siedzącej na tle zniszczonego budynku.
Bianka Zalewska

Bogumiła Berdychowska

Bogumiła Berdychowska – absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, specjalizuje się w historii Ukrainy w XX wieku i stosunkach polsko-ukraińskich. Współautorka (z Olą Hnatiuk) książki „Bunt pokolenia. Rozmowy z intelektualistami ukraińskimi” (Lublin 2000, Kijów 2004, Praga 2008). Autorka wyboru i redaktor antologii publicystyki „Kultury” paryskiej poświęconej kwestii ukraińskiej „Zamiłowanie do spraw beznadziejnych”  (Paryż- Kraków 2016) oraz tomu szkiców „Ukraina: ludzie i książki” (Wrocław 2006, Kijów 2009). Edytorka korespondencji Jerzego Giedroycia z przedstawicielami emigracji ukraińskiej „Jerzy Giedroyc – Emigracja ukraińska. Listy 1950–1982” (Warszawa 2004, Kijów 2008) oraz korespondencji Jerzego Giedroycia z Bohdanem Osadczukiem ( Wojnowice 2019). Laureatka Nagrody „Rzeczpospolitej” im. Jerzego Giedroycia w roku 2016. Należy do redakcji kwartalnika „Więź” i do Zespołu Laboratorium „Więzi”. Mieszka w Warszawie.

Bogumiła Berdychowska

Anna Łazar

Realizuje projekty, kuratoruje i pisze teksty wokół kultury współczesnej. Pracowała w dziedzinie dyplomacji publicznej polskich NGO oraz w MSZ jako wicedyrektorka i p.o. dyrektora w Instytutach Polskich w Kijowie (2008-2014) i w Sankt-Petersburgu (2015-2018). Redaktorka pisma o sztuce współczesnej „Sekcja” i numerów tematycznych wschodnioeuropejskich pism literackich „Krytyka”(UA), „Zviezda”(RU). Wykładała w Instytucie Kultury Polskiej UW (2007-2008), obecnie w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk (2019-2020) i na Gender Studies Instytutu Badań Literackich PAN. Publikowała m.in. w „Czas kultury”, „Herito” , „Blok”, „Szum”, „Tygodnik Powszechny”, „Wieści Podwarszawskie”. Stale współpracuje z „Czasem Literatury”, członkini redakcji „Nowej Europy Wschodniej”. Jeździ na rowerze i piecze chleb.

Zdjęcie przedstawia portret patrzącej w obiektyw kobietę - Anna Łazar.
Anna Łazar

Польсько-українське сусідство у глобальній перспективі

Розмова з нагоди 30-ліття Незалежності України – це особлива подія, тож, пасувало би, щоб вона охоплювала підсумки та плани на майбутнє. У першій частині зустрічі ми спробуємо виокремити події/процеси, які були ключовими для тридцятиліття польсько-українських відносин. У другій частині поміркуємо про те, чи суперечки про майбутнє як найбільш експонована сцена театру польсько-українських контактів, допомагають нам краще зрозуміти навколишню реальність, елементами якої пропонуємо вважати глобальні виклики, що стоять перед регіоном, такі як кліматична катастрофа, довготривалі наслідки політичної трансформації (зокрема міграція, права жінок і трудове право). Третю частину і підсумки буде присвячено характеристиці найважливіших сфер співпраці, які з’являються між нашими державами в контексті розширення людських та комунікативних відносин, міграції з України, з Польщі. Згадаємо також контекст Європейського Союзу і Росії.

Подробиці зустрічі

Термін: 20.08.2021, 18.00
Місце зустрічі: Concordia Design Wrocław, Слодовий Острів 7, Вроцлав
Вхід вільний, необхідна реєстрація

Панелісти

  • Марія Гурська UA
  • Олена Стяжкіна UA
  • Б’янка Залєвська PL
  • Боґуміла Бердиховська PL
  • модераторка: Анна Лазар

Марія Гурська

Марія Гурська – медіаекспертка, телеведуча, культурна менеджерка. Українська журналістка, програмна директорка телеканалу Еспресо, співведуча програми «Суботній політклуб» з Віталієм Портниковим, організаторка міжнародних культурних подій, важливих для польсько-українського діалогу, зокрема продюсерка препродакшну (розробки сценарію, тизеру, міжнародної презентації на фестивалі Берлінале) проєкту фільму про видатного поляка, Гомера Гуцульщини та автора твору «На високій полонині» Станіслава Вінценза (у розробці, зйомки плануються у 2022 році); учасниця команди українських та польських науковців, що розробляє Концепцію Центру міжкультурного діалогу імені Станіслава Вінценза, oрганізаторка виставок, презентацій на тему спільної історії та діалогу, зокрема, спільно з фундацією “Wolność i demokracja”.
З 2013 року працює журналісткою новин, телеведучою та менеджеркою на загальноукраїнському телеканалі Еспресо, народженому під час Майдану. Щопонеділка підсумовує події в країні у 2-годинному ток-шоу «Тиждень з Марією Гурською» LIVE з гостями студії – лідерами політичних партій, депутатами українського парламенту, міністрами, політичними експертами і лідерами з різних сфер.

Portret kobiety patrzącej w obiektyw - Mariya Hurska.
Марія Гурська

Олена Стяжкіна

Олена Стяжкіна – письменниця, історикиня (докторка історичних наук. Професорка). Народилася в Донецьку. Працювала в Донецькому національному університеті. Через російську агресію РФ проти України та окупацію частини Донецької області переїхала до Києва. Зараз працює в Інституті історії Національної Академії Наук України (провідна наукова співробітниця відділу історії України другої половини ХХ століття). Членкиня Українського ПЕН. Співзасновниця громадського руху “Деокупація. Повернення. Освіта»
Авторка багатьох прозових книг та історичних монографій, зокрема «Жінки в історії української культури другої половини ХХ століття» (Women in the history of Ukrainian Culture in the second half of the 20th century), «Стигма окупації: радянські жінки в самобаченні 1940-х років» (Stigma of Occupation: Soviet women in self-vision of 1940-s.), «Мінусники: покарані простором» (Minus people: punished by the space), «Смерть лева Сесіла мала сенс» (Lion Sesil’s death had sense).

Portret kobiety patrzącej w obiektyw - Oleny Styazhkiny.
Олена Стяжкіна

Б’янка Залевська

репортерка TVN Discovery, співпрацює з українським телеканалом Espreso TV. Раніше працювала керівницею виробництва, репортеркою і перекладачкою на інших телевізійних каналах. За освітою – юристка. Із перших днів Євромайдану висвітлювала події, пов’язані з революцією в Україні. З початком війни на Донбасі перебувала як репортерка на першій лінії фронту. В 2014 р. була важко поранена в Луганській області. Авторка репортажів і документальних фільмів із багатьох гарячих точок світу, зокрема із Сирії та Іраку, де перебувала із курдками, які боролися проти Ісламської Держави.
Згідно з Указом Президента України Петра Порошенка, нагороджена Орденом княгині Ольги ІІІ ступеня.

Zdjęcie Bianki Zalewskiej siedzącej na tle zniszczonego budynku.
Б’янка Залевська

Боґуміла Бердиховська

Боґуміла Бердиховська – випускниця Люблінського католицького університету, спеціалізується на темах історії України ХХ ст. і польсько-українських відносин. Співавторка (із Олею Гнатюк) книги «Бунт покоління. Розмови з українськими інтелектуалами» (Люблін 2000, Київ 2004, Прага 2008). Укладачка і редакторка антології публіцистичних текстів паризької «Культури», присвяченої українському питанню, що вийшла під назвою «Zamiłowanie do spraw beznadziejnych» (Париж – Краків 2016), та тому есеїв «Україна: Люди і книжки» (Вроцлав 2006, Київ 2009). Упорядниця кореспонденції Єжи Ґедройця з представниками української еміграції: «Єжи Ґедройць та українська еміґрація. Листування 1950–1982 років» (Варшава 2004, Київ 2008) та кореспонденції Єжи Ґедройця з Богданом Осадчуком (Войновіце 2019). Лауреатка нагороди газети “Rzeczpospolita” ім. Єжи Ґедройця (2016 р.). Входить до складу редакції квартальника „Więź” і до групи «Лабораторіум» цього часопису. Мешкає у Варшаві.

Zdjęcie Bogumiły Berdychowskiej.
Боґуміла Бердиховська

Анна Лазар

Анна Лазар – реалізує проєкти, курує і пише тексти на теми сучасної культури. Працювала у сфері публічної дипломатії в польських неурядових організаціях, а також в МЗС віцедиректоркою і в.о. директора в Польських Інститутах в Києві (2008-2014) і Санкт-Петербурзі (2015-2018). Редакторка журналу про сучасне мистецтво «Sekcja» і тематичних випусків східноєвропейських літературних журналів «Критика» (Україна), «Звезда» (РФ). Викладала в Інституті польської культури Варшавського університету, на даний момент – в Інституті польського мистецтва Академії Наук і на ґендерних студіях Інституту літературних досліджень ПАН. Свої тексти публікувала, зокрема, в „Czas kultury”, „Herito” , „Blok”, „Szum”, „Tygodnik Powszechny”, „Wieści Podwarszawskie”. Постійно співпрацює з журналом „Czas Literatury”, членкиня редакції журналу „Nowa Europa Wschodnia”. Їздить велосипедом і випікає хліб.

Zdjęcie przedstawia portret patrzącej w obiektyw kobietę - Anna Łazar.
Анна Лазар